Hatalmas megtérülést hoznak a szoftverrobotok 

2022.01.05

Pár év alatt a befektetett összeg több mint 800 százalékát hozták vissza az Air France-KLM budapesti szolgáltatóközpontjában bevetett szoftverrobotok, az azokat fejlesztő BCA Hungary pedig már a légitársaság hollandiai központjának is dolgozik. 

Az IDC elemzése szerint világszerte már most is mintegy 350 millió munkavállaló hétköznapjait tehetnék könnyebbé ezek a megoldások, átvállalva tőlük a monoton feladatok elvégzését.

Évről-évre hatékonyabb munkavégzés, illetve a költségek csökkentése - többek között ezeket az elvárásokat fogalmazta meg az Air France-KLM budapesti FSSC-jével (financial shared service center) szemben az anyavállalat. A 2003-as alapítását, és sok évnyi növekedést illetve tradicionális folyamat optimalizációt követően, a főként globális könyvelési feladatokat ellátó, majd idővel kártyacsalás felderítéssel és megelőzéssel, valamint a visszatérítendő repülőjegyekkel is foglalkozó szolgáltató központ menedzsmentjében 2018-ban fogalmazódott meg a gondolat, hogy érdemes lenne automatizálni a rutinszerű, túl nagy hozzáadott értéket nem képviselő folyamatokat, hogy a több nyelvet is beszélő kollégák komolyabb, nagyobb szakértelmet igénylő feladatokkal foglalkozhassanak.

A légitársaság felsővezetése is támogatta az elképzelést, így az első robot 2019 májusában kezdte meg a munkát a budapesti központban. Bár kezdetben házon belül oldották meg a feladatot, később külsős beszállítót kerestek és miután több céggel is együtt dolgoztak, végül a BCA Hungary-ben találták meg a megfelelő partnert az RPA (robotizált folyamatautomatizáció) projektjükhöz.

"Az eredményeink önmagukért beszélnek. Számításaink szerint a szoftverrobotok ma már annyi feladatot végeznek el, amit 9, teljes állású munkatárs tudna ellátni napi 8 órában, hetente öt napon. De az is jól mutatja, hogy mennyire bevált ez a megoldás, hogy a robotokkal kapcsolatos összes beruházásunk nem csak megtérült, de már 820 százaléka jött vissza. A BCA-val nagyon jól tudunk együtt dolgozni, amiben meghatározó szerepet játszik, hogy elsősorban nem fejlesztői, informatikai feladatként tekintenek a szoftverrobotok alkalmazására, hanem üzleti oldalról közelítik meg a problémákat és képesek gyorsan átlátni, felmérni, hogy milyen kihívásokra kell választ találnunk, még akkor is, ha légitársaság specifikus kérdésről van szó" - mondta el Kádár Tamás, az Air France-KLM budapesti SSC-jének transzformációs és innovációs menedzsere.

A robotizált folyamatautomatizálással a nagy számban ismétlődő, monoton, kevés kivételt tartalmazó, időrabló feladatoktól lehet mentesíteni a munkatársakat. A szolgáltató központban jelenleg összesen 3 szoftverrobotot használnak közel 10 folyamat automatizálására, amelyek többek között könyveléssel, bankszámlákkal, illetve visszatérítendő repülőjegyekkel kapcsolatos feladatokat látnak el. Ez egyben lehetővé teszi azt is, hogy a korábban ezekkel a folyamatokkal foglalkozó munkatársak kreatívabb, nagyobb hozzáadott értéket képviselő munkát végezzenek.