30 éves az International Business School
"A csökkentett munkaidőnek törvényszerűen be kell következnie"

Megkérdőjelezik a
kényszeres profit növelést; a kritikus gondolkodásra tanítanak; és a 4-napos
munkahét potenciális bevezetésére is felkészítik a hallgatókat az idén 30.
születésnapját ünneplő, budapesti IBS-en. Az egyetem három évtizeddel ezelőtt
az első magyar magánfőiskolaként nyitotta meg kapuit, most pedig azzal járnak
élen az üzleti oktatásban, hogy a jelenkor kihívásaira - mint a túlfogyasztás
vagy a fenntarthatóság -, keresnek válaszokat. Az IBS "a felnőtt életét" 30
civil szervezet együttműködésével kezdi meg.

"Azt
próbáljuk a hallgatókban valahogy tudatosítani, hogy nem minden áron az a siker
mércéje, hogy mennyire gyorsan tudom a profitot növelni. Lehet, hogy egy üzleti
modell vagy egy ötlet a profittermelés szempontjából nagyon jó, de ha az nem
etikus, káros a környezetre vagy a társadalomra nézve, netán csak rövid távon
termel hasznot, akkor nem használható" - mondja Nagy Bálint tanszékvezető, aki
az alapítás óta tanít a brit egyetemi diplomát adó, de budapesti székhelyű
IBS-en.
Az intézmény falai között zajló magasszintű és gyakorlatközpontú oktatásnak mostanra kifejezetten hangsúlyos eleme lett a fenntartható és az etikus üzleti magatartásra nevelés - utóbbit az angol akkreditációt adó Buckinghami Egyetem el is várja partnerintézményétől.

A progresszív gondolkodás jegyében az IBS a 30. születésnapját azzal ünnepli, hogy közel 30 civil szervezettel (mint például A Város Mindenkié Egyesülettel, a Hintalovon Alapítvánnyal, az SOS Gyermekfalvakkal vagy az Utcáról Lakásba Egyesülettel) kezdi meg együttműködését az őszi tanévtől. "Mára a marketing gyakorlatilag társadalomtudománnyá vált. Persze, az üzleti életből ered, de miután fogyasztói társadalommá váltunk, mindent átitat a szellemisége. Ez alól a civilek, a non-profit szervezetek sem vonhatók ki; bizonyos szempontból vállalat módjára kell gondolkodniuk, és azokat a marketingstratégiákat nekik is el kell sajátítaniuk, amelyek által folyamatosan láthatók és sikeresek lesznek" - beszél az együttműködés alapjáról Nagy Bálint.
Forradalmi
változtatások az oktatásban
Az üzleti egyetem azonban nem csak az új szereplők bevonásával igyekszik naprakész lenni. Gyökeres változás az elmúlt tíz év oktatásához képest, hogy az órákon már alighasználnak tankönyveket, mivel azok ritkán tudják tartani a lépést az üzleti világ változásaival. Egy ötéves könyv ma már elavultnak számít az üzleti oktatásban, ezért - bár a tanított tárgyaknak továbbra is megvan a tankönyvi háttere - ma már slide-okból, a tudományos folyóiratokban és a sajtóban megjelent legfrissebb cikkekből, konkrét eseteket kielemezve tanulnak a hallgatók.
Nincs benne a tankönyvekben az sem, hogy a munkahét a 21. században miként alakul át; de Nagy Bálint szerint a rövidített munkaidő vagy a 4-napos munkahét a közeli jövőben törvényszerűen realitássá válik "Mi erre is felkészítjük a hallgatóinkat, ha csinálnak egy vállalkozást, tudjanak ehhez az új felálláshoz viszonyulni. A témát a HR órákon már most kivesézzük".
Az elmúlt néhány évben a fenntarthatósággal kapcsolatban új témák és tárgyak
kerültek be az IBS órarendjébe. Külön tárgyalják a csomagolás és az
újrahasznosítás kérdéskörét, a mesterképzésen pedig már négy éve oktatják a responsible
marketing, vagyis a társadalmilag érzékeny marketing alapelveit és eseteit.
Próbálják
rávezetni a hallgatókat arra is, miként lehet állandó növekedés
nélkül is sikeres gazdasági vállalkozást fenntartani. Nagy
Bálint így összegez: "A folyamatos termelés növelési kényszert
vissza lehet fogni, ha a további termékek létrehozása helyett a kevésbé
nyersanyagigényes szolgáltatások irányába mozdulunk el, vagy
termékinnovációval. Ma már egy sportcipő honlapján pár klikkeléssel létre tudod
hozni a saját cipőd, az egyik keksz oldalán pedig eldöntheted, hogy milyen színű
legyen a tészta, a töltelék, mi legyen a kekszre nyomva. Ez például a
perszonalizáció, amely az igénykielégítés egy formája, nem jár több
energiafelhasználással, de remek profit növelési lehetőség."
Az egyetem alapvető célja, hogy kritikus-analitikus gondolkodásra nevelje a fiatalokat.
"Ne feltétlen fogadjuk el a kész modelleket, de az újak kigondolásakor az
etikus megközelítés alapkritérium legyen."
-
hangzik el Nagy Bálinttól az IBS egyik fontos alaptétele. Hozzáteszi végül, hogy kifejezetten nagy kihívás a mostani fiatal generációt a
hosszabb távú gondolkodásra nevelni. "Ez egy instant generáció. Gyorsan megkap
mindent, így a sikert is. El kell fogadtatni a hallgatókkal, hogy ha társadalmi
hatását tekintve egy briliáns kreatív ötlet vagy innováció sok sebből vérzik,
vagy a környezetre nézve káros, akkor inkább menjen a kukába. Ez
marketingtanárként nem könnyű feladat, mert ez a szemlélet szembe megy a ma
szokásos üzleti gondolkodással."